DREAM TEAM

MARIA DANIELS

Utbildare och föreläsare

Maria är utbildad pedagog med 8 års erfarenhet som skolledare och rektor. 10 års erfarenhet som konsult och föreläsare inom främst kommunikation, presentationsteknik och storytelling.

KONTAKTINFORMATION
010-5164516
info@kryast.se
FÖLJ OSS PÅ

Ett gott skratt förlänger arbetslivet!

Hur låter det i ditt arbetsrum och i korridorerna hos dig? Hur mycket vågar du egentligen flamsa och tramsa när du är på jobbet? Hur ofta skrattar du och (alltså inte åt) dina kollegor? Hur ofta skrattar du tillsammans med (alltså inte åt) din chef?

Kanske är vi fler som väntar med eventuella lustigheter till fredagsfikat av rädsla för att framstå som oprofessionella, oseriösa, flamsiga och tramsiga? Den rädslan är helt obefogad eftersom studier har visat att människor med humor snarare uppfattas som både mer intelligenta och pålitliga. Detta gäller såväl medarbetare och chefer.

Forskning visar att humor och skratt dels minskar stress och ökar samtidigt organisationens produktivitet, samhörighet, tillit och gemenskap mellan medarbetarna. Fördelarna är alltså många:

  • Skratt skapar tillit på arbetsplatsen. När man kan skratta tillsammans så uppstår en familjär och vänskaplig känsla av samhörighet.
  • Skratt reducerar stress. Skrattet gör att man slappnar av och får distans till det man håller på med.
  • Skratt leder till engagemang, trivsel och ökad produktivitet.
  • Skratt får människor att slappna av och känna sig trygga och bekväma.
  • Skratt ökar kreativiteten eftersom det skapas nya kopplingar i hjärnan.
  • Skratt är avväpnande och kan skapa en närhet mellan chef och medarbetare.
  • Skratt och humor leder till att du får människors förtroende, eftersom det skapar en känsla av att det finns “en autentisk människa av kött och blod bakom den professionella masken”, skriver tidningen Forbes.

 Det finns med andra ord många fördelar med skratt och humor på jobbet. Kanske är det dags att vi efterfrågar förmågor som “lätt till skratt” och “sinne för humor” när vi rekryterar nya medarbetare?

Och kanske är det just du som behöver ta första steget till en ökad “trams & flams-kultur” på ditt jobb? Testa så får du se vad det kan leda till!

//Maria Daniels