Rolig övning

Gustaf Möller

VD och inspirationsföreläsare

Huvudansvar för kundrelationer, marknadsföring och ledningsarbete. Fyra års universitetsstudier inom Coaching and Sports Management vid Linnéuniversitetet och University of Minnesota Duluth.

KONTAKTINFORMATION

010-5164516
info@kryast.se

FÖLJ OSS PÅ

Hållbar arbetsplats

Tänkte jag skulle dela med mig av en rolig övning som också går att fördjupa gällande hur vi kommunicerar under stress. Men kopplingen till stress släpper vi idag och koncentrerar oss istället på det roliga tävlingsmomentet. Därför att social gemenskap bygger meningsfullhet och trivsel. Man får inte glömma det. Att ibland “bara” ha roligt och släppa jobbet!

Siffermemory
Skriv ut siffrorna 1-25 på ett A5 papper/siffra. Se till att det inte går att se siffran om man lägger den upp och ned på golvet. Laminera om du önskar göra övningen igen så slipper du skapa ett nytt set med siffror varje gång.
Man kan köra övningen med ett lag åt gången alternativt lita på att lagen inte fuskar och göra i ordning flera set med siffror som man spelar på samtidigt. Lagom storlek på lagen är ca 5-7 men vi har genomfört detta med grupper i storleken 15 st också. Risken vid så stora grupper är då att vissa deltagare ställer sig lite vid sidan om.
Lägg ut alla siffror upp och ned i ett område av storleken ungefär 5 x 5 meter (går att göra mindre och större beroende på vad man vill få ut av det). Skapa en tydlig startpunkt vid sidan om alla siffror.

Dra följande förutsättningar med lagen:

• Hitta siffrorna som ligger på golvet i rätt ordning, 1-25.
• Hela laget står bakom startlinjen och en åt gången stiger in på spelplanen och vänder en lapp.
• Är det RÄTT låter man brickan ligga rättvänd på spelplanen.
• Är det FEL vänder man tillbaka brickan där den låg och lämnar spelplanen. Nästa lagmedlem får stiga in på spelplanen när den förre har kommit tillbaka till startpunkten, dvs. endast en person på spelplanen åt gången.
• Man får bara vända en bricka åt gången, oavsett rätt eller fel.
• Alla i laget ska delta i en bestämd turordning.
• Snabbaste laget vinner (sätt eventuell sluttid på 20 min om ni har begränsat med tid)!

Lycka till!