HUR PRATAR DU MED DIG SJÄLV?

GARY WARD

Certifierad coach & ledarskapsutvecklare

ICF certifierad coach och utbildare för ICF-auktoriserade coachutbildningar. Flera års erfarenhet av personlig och ledarskapsutveckling inom IKEA. Utbildad stryrketräningsinstruktör.

KONTAKTINFORMATION

010-5164516
info@kryast.se

FÖLJ OSS PÅ

Vi upplever alla dagligen olika typer av motgångar. Dessa motgångar kan tyvärr göra att vi känner oss misslyckade och tycker mindre om oss själva. Tricket är att i dessa lägen vara snäll mot sig själv. Det kallas ”självmedkänsla”.

Den senaste forskningen visar att det är viktigt att kunna vara snäll mot sig själv i motgång. Tänk t.ex. på hur du skulle bemöta en god vän som är arg på sig själv. Oftast är du ganska förstående. Självmedkänsla kopplar på den delen av hjärnan som hanterar omsorg och omhändertagande. Det lugnar hjärtrytmen och aktiverar våra må bra-substanser. Det är precis som när vi är i fredlig samvaro med andra, och sätts också igång när vi är vänliga mot oss själva. Det visar sig också att om man har en bättre relation till sig själv så är det också lättare att förhålla sig till andra.
Självmedkänslan är helt enkelt en acceptans för att vi alla är människor, att det är helt normalt att vara både stark och svag, framgångsrik och misslyckad, glad och ledsen och det påverkar inte ditt värde som människa.

Läs gärna mer om självmedkänsla här (engelska) https://self-compassion.org/the-three-elements-of-self-compassion-2.